Bioshock
Jag tycker han beskrev ettan väldigt snyggt, med alla känslor man får samtidigt som han beskriver spelets handling. Man förstår smärtan i spelet. Man fattar handlingen i de båda spelen utan att han säger för mycket, man är fortfarande nyfiken på det. Jag tycker att han kunde ha tagit med lite mer om hur det första spelet börjar, lite bakgrund och introduktion. När han kom in på det andra spelet var det en bra ide med liknelsen mellan spelet och scenen i ”Frankensteins monster”, när han gör det fattar man direkt känslan bakom. Att spel hamnar bland kulturen utvidgar gränserna för spelandet till äldre som inte förstått logiken eller dem omfattande kunskaperna spelet ger i spelen.
För några år sedan läste jag i tidningen om en familj som skulle bege sig hemåt i sin bil. De två föräldrarna hade med sig sin tioåriga dotter, som hade spelat GTA, plötsligt sa hon att de var tvungna att stanna, sedan ryckte hon ut dem ur bilen och började springa. Några sekunder senare sprängdes bilen. Hon la märke till någonting i bilen som gjorde att hon kunde förutse vad som skulle hända, hon hade varit med om den situationen i GTA, som gjorde att de överlevde. Man säger att spel gör ungdomar slöare och dummare, men dem räddar också liv.
ordkunskap
Enligt socialdarwinism pågår en ständig kamp där endast de starkaste överlever, Darwin hade ju en teori om att den starkaste överlever.
Haveri är när fortskaffningsmedlet råkat ut för en driftsstörning, men är fortfarande reparerbart.
Någon som är cynisk föraktar den mänskliga naturen och bryr sig inte om folks olyckor eller lidanden.
Lyliberal är någon som anser att varken staten eller kommunen inte ska lägga sig i människors liv, och absolut inte säga hur man ska använda sina pengar.
Primär är någonting som kommer i första hand, i det här sammanhanget var det ett primärt uppdrag, som med benämningen primär kommer före allt annat.
fredag 21 maj 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)