torsdag 10 februari 2011

Erik Homburger Erikson – Lekteori

Jag valde Erik H. Eriksons lekteori därför att namnet var roligt plus det var intressant med hans åtta faser.

Bakgrund:

Han var en utav historiens främsta psykoanalytiker, han var också professor på Harvard framtill att han pensionerades år 1970, 68 år gammal. Han hade en teori som gick ut på att varje människa gick igenom åtta stadier.

Teori:

Fas 1: Grundläggande tillit kontra grundläggande misstro (0-1 1/2 år)

Enligt Erikson är det viktigt att barnets mamma under den här fasen ger barnet en känsla av pålitlighet och konsistens i tillvaron. Barnet lär sig inte bara att mamman är en trygg och pålitlig del i tillvaron, utan också att lita på sig själv och på sin egen kropps förmåga att klara av kraven som kommer inifrån. På så sätt utvecklas det en början till en egen inre identitet.

Beroende på hur det går under den här perioden kan barnet utveckla antingen en känsla av tillit till själva tillvaron eller en känsla av misstro.

Fas 2: Självständighet kontra blygsel och tvivel (1 1/2 - 3 år)

Här börjar barnet bli självständigt. Under den här fasen måste föräldrarna se till att barnet får både struktur och regler men också frihet att klara av saker och ting på egen hand.

Om barnet känner blygsel eller börjar tvivla på sin egen självständighet kan det komma att störa barnets personlighet, då kan det t.ex. hända att man få paranoida misstankar om att man alltid är föremål för kritisk bedömning.

Fas 3: Initiativ kontra skuldkänsla (3-7 år)

I denna fas börjar pojken få ett behov av att erövra och angripa, medan flickan t ex målmedvetet försöker manipulera sin omgivning genom att göra sig tilldragande.

Här ökar barnets förmåga till ett mer målinriktat beteende. Nu är det viktigt att föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnets nya förmåga att ta egna initiativ och inte håller det tillbaka.

Barnet måste få lära sig att acceptera det faktum att barnet inte kan uppnå alla dess mål. Detta ska ske utan att förmågan för initiativ knäcks och barnet istället känner skuld.

Fas 4: Arbetsflit kontra underlägsenhetskänslor (7 - puberteten)

Nu kommer barnet in i ett slags social formningsprocess där man ska lära sig om de olika samhällsnormerna, barnet ska också lära sig att samarbeta med andra och att hårt arbeta kommer att belönas.

Risken här är att barnet börjar känna sig underlägset, det kan få barnet att söka sig till andra personer utanför familjen.

Fas 5: Identitet kontra splittring i rollerna (pubertet - 20 år)

Om barnet lyckats utveckla en grundläggande känsla av inre sammanhang och identitet finns goda förutsättningar för barnet att klara av ungdomens olika krav i framtiden.

Barnet försöker i denna fas ta reda på sin egen identitet, också ta reda på hur andra i dennas omgivning uppfattar honom/henne jämfört med hur denna uppfattar sig själv. Barnet kan bli extra osäker om det rör sig med sin egen sexuella läggning.

Under den här fasen söker barnet sig ofta till nya grupper som alla har både olika normer och värderingar. Barnet byter ofta grupper flera gånger och är alltid lika entusiastisk.

Fas 6: Närhet kontra isolering

När barnets identitet blivit tillräckligt stark, är denna då tillräckigt mogen utveckla förmågan till intimitet, alltså att komma nära andra individer inom sexualitet och kärlek, i vänskap och samarbete. Först när identiteten är stabil nog kan en relation med en annan människa ske utan att man ska vara rädd för att s.a.s. förlora sig själv.

Fas 7: Generativitet kontra stagnation

Under denna fas förflyttas fokusen från individens intressen från denna själv, till den efterkommande generationen. Att skapa goda villkor, att lära och förmedla till den nya generationen det som är centralt och viktigt i livet, blir samhällets framsteg och kulturella utveckling.

I vissa olyckliga fall, kan den här individen inte uppnå den här mognaden, och är istället kvar i den fasen där man tänker mer på sig själv än de i sin omgivning, man strävar då efter att istället tillfredställa sig själv och sina egna behov. Dessa individer lyckas inte utveckla några lyckade relationer, och finner inte sin plats i samhället.

Fas 8: Integritet kontra förtvivlan

Hos den äldre individen, som utvecklat både ansvar och omsorg för andra individer, kan denna till sin ålders höst präglas av integritet. Denna individ har då förmågan att se tillbaka på sitt liv och värdera och sammanfatta detta, och kan då tycka att sitt liv vara meningsfullt. Om man sakna integritet lever den äldre individen istället i förtvivlan och desperation.




Analys:

Denna teori är intressant just för att Erik har delat upp livet i åtta stadier, där han enkelt förklarar hur ens inre fungerar i samband med ens egen omgivning.
I pokemon så finns det åtta gym, man börjar med en pokemon som man ska träna upp och sedan kan man då också fånga fler som man ska träna. När man känner sig redo och har gått lång väg, så kommer man till det första gymmet, alltså första fasen. Pokemonen symboliserar sitt eget inre, sina känslor. Man kan inte gå och klara det andra gymmet innan man har klarat det första, ibland kan man inte gå vidare i spelet för att t.ex. en sten eller ett träd blockerar vägen. Då för att gå vidare till andra gymmet måste man klara det första gymmet så att man sedan kan använda t.ex. cut eller rock smash som gör att man kan ta sig vidare. Trädet och stenen symboliserar känslomässiga blockader som man sedan lyckas ta sig förbi genom att ha klarat första fasen o.s.v.

Källor:

http://socialpsykologi.twice.se/erik_h_erikson.html
har också tagit från IOS-häftet.