onsdag 21 oktober 2009

Ånglok

Ångloket byggdes 1804 av Richard Trevithick i England.
Då den för första gången körde, körde den på ett spår i Wales i 8 kilometer timmen med tio ton järn och sjuttio passagerare.
Det ångloket är grunden och inspirationen till alla andra ånglok som finns.

Ångloket uppfanns för att ersätta hästarna, det skulle både kunna bära mer, färdas snabbare och vara billigare. Billigare var det för att ångloket kunde bära fler passagerare, och därmed fick man in mer pengar när det var många fler som köpte biljetter. Man slapp ge ut lön till de förra arbetarna som tog hand om hästarna eftersom att de inte behövdes där längre.

Även om ångloket byggdes 1804 så dröjde det ända till 1825 till den för första gången sattes i trafik i en allmän järnväg, det var mellan Shildon och Stockton i Storbritannien.

Det första svenska ångloket byggdes av Munktells 1853 i Eskilstuna, ångloket kallades ”Förstlingen” och användes i Norberg och mellan Nora och Ervalla.

När ångmaskinen kom i bruk så var det massor av arbetare som blev arbetslösa och fick ta och skaffa nya jobb, som för de allra flesta blev mycket sämre betalt än deras förra jobb, så de kunde knappt försörja sig själv eller sina familjer.
I många fall blev det så att de inte kunde försörja sig själva, så de blev vräkta och utslängda på gatan. Medan de som redan var rika som stod bakom bygget och tog emot pengarna som de andra betalade sina biljetter för, blev rikare, och rikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar